Saras risotto

Med inspiration hämtad från min matguru inventerade jag i skafferiet och hittade på en alldeles egen version. Det blev ljuvligt gott, men jag har få exakta mått eftersom jag gick på känn, såsom jag alltid gör när jag exprimenterar i köket. Lätt var det, och gott blev det.

image11

(Bortse från den panerade fisken som jag tänkt ha till, men struntade i.) Ingredienser: Ris, grädde, grönsaksbuljong, smör, ca ½ hackad lök, en hackad vitlöksklyfta och riven smakrik ost.

image12
Stek löken och vitlöken lätt i smör i en kastrull.

image13
Tillsätt lagom mycket ris. Vilket i detta fall rörde sig om ungefär 1½ dl skulle jag tro.
Rör om. Ha grönsaksbuljongen beredd.

image14
Häll i lite, ungefär en dl grönsaksbuljong. Rör om. Riset kommer suga åt sig av vätskan, och då ska du hälla på mer grönsaksbuljong. Rör om. Upperepa, och rör om hela tiden.

image15
Efter tio-tolv minuter, då du hällt i en skvätt grönsaksbuljong, rört om, hällt i mer och rört om hela tiden, så ser det ut ungefär såhär. Smaka på riset nu, är det fortfarande hårt i mitten så kör några buljong/röra om- vändor till.

image16
Häll i en skvätt grädde, efter behag. Låt den rivna osten följa efter, och rör om. Krydda med lite lite salt, vitpeppar och svartpeppar.

image17
Njut, åh njut. Och bränn dig inte på tungan.

När du prövat det här, dubbla doserna på allt och bjud alla du känner på den här risotton.
(Jag skulle kunna tänka mig att purjolök vore himelskt i, men det hade jag ingen hemma. Om någon prövar det i, berätta hur det blev!)

Kommentarer
Postat av: Natalie B

Hej!

Du får gärna vara med i min tävling: http://natalieb.blogg.se/tvling.html
Priset du kan vinna är ett hemligt paket till ett värde av TUSEN KRONOR!

Hoppas du får en fin kväll!

2008-04-21 @ 18:26:34
URL: http://natalieb.blogg.se
Postat av: Anonym

Mat är underbart gott! Det gör en så glad!

2008-04-27 @ 12:44:05
URL: http://www.tvillingsjal.blogg.se
Postat av: Neumann

Det ser gott ut, och enkelt! Jag vägrar dock buljong eftersom det är fullproppat med smakförstärkare - tror du det finns något substitut för buljong? Finns det buljongallergiker?

2008-06-15 @ 23:43:07
URL: http://frauneumann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0