Muskelminne

Uppackning av väskan.
Drar upp mitt långa vita farfarslinne.
Behöver det tvättas? Luktar på det.

Jag var inte beredd.
Inte någonstans kunde jag förbereda mig på att doften av honom skulle sitta kvar där. Genast stiger tårarna och saknaden träffar mig hårt i magen. Hjärtklappning. För en sekund känner jag hans hud under mina händer, och kroppen minns. Jag blundar och låter mig minnas.

Hans händer om mitt huvud när han kysser mig, och trots att det ömmar i örat låter jag det ske.

Skäggstubb mot den tunna huden på min hals.

Sittandes i köket lösades korsord får jag ett sms. Hej. Jag är i sovrummet. Vad gör du?

Hans roade blick när jag skrattar så jag gråter åt en inspelning med Hasse och Tage.

En hand som mitt i natten, mitt i sömnen tar tag i min, och han säger med sömnmumlig röst;
Jag tycker om dig.

Hur det känns när jag borrar in näsan i håret på hans bröst, och insuper doften.

När han utmanar mig vid frukostbordet att smaka på hans smörgås; fullkornsbröd, smör, tahini, marmelad och kryddor. Det muntra fnissandet från andra sidan bordet åt mitt minspel när jag tuggar. 

Tvångskyssar i köket efter han ätit oliver.

Tveksamma, tafatta händer som på begäran pillar i mitt hår.

Hans lugnande röst när jag 'faller' i sömen, och blir så rädd att jag börjar gråta.

Yrsel i huvudet när vi kliver av någon slags gunga i någon park i Malmö, som vi gungat på mitt i natten, som gick runt runt runt. Hans starka armar som stöttar mig när jag ska ta mig ned.

Skratt. Skratt åt när jag med liv och lust sjunger med i en låt på radio inne på ett falafelställe mitt i natten (Hur kan du den här låten?). Skratt och förvåning när jag klarar kartboksförhöret och vet vilken som är världens största stad, invånarmässigt sett, och världens stösta ö. Skratt när jag dansar Teddybjörnsdansen.


Jag låter mig minnas. Jag låter mig kännas hur det kändes, och hur det känns nu. Jag låter mig vältra mig i varje detalj, varje bild som min hjärna kan frammana. Men mest av allt låter jag min kropp minnas det den minns, och jag hejdar inte min hand när den sträcks ut för att smeka hans kind.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0