Hej internet!

Hela livet består ju egentligen av projekt, i olika former och storlekar och nivåer. Det kan vara ett projekt att ta sig upp ur sängen, planera och göra middag, klippa kattens klor och stämma gitarren. Det kan också vara projekt att ansöka till skolan man vill gå på, engagera sig politiskt, anordna get-togethers, åka på läger och fira jul.
Sen finns det de abstrakta projekten. Ändra sitt tankesätt, ändra inställning, reglera sitt humör och hitta någon slags mental balans. Känsloprojekt, träningsprojekt, konstprojekt.

Så, om man nu ser allt som projekt, då blir det väl lättare att vara rationell och produktiv. Utnämn någon till projektledare, oftast du själv. Vad behöver en bra projektledare vara? Olika från fall till fall, ja, men något grundläggande?
Driven. Så att man faktiskt sätter igång.
Rationell. Så att man inte hakar upp sig vid ovidkommande småsaker.
Diciplinerad. Så man faktiskt fortsätter och avslutar projekten.
Idérik. Så att problem längs vägen inte blir problem, utan snarare tillfällen att få vara kreativ.

Utöver det är det bra att delegera. Det är inte alltid man klarar av allt själv, så vem/vilka behöver också engageras för att målet ska uppnås? Kartlägg vilka skills folk omkring dig har, och utnyttja dig sen av dem. Bäst är det ju om projektet på något sätt gagnar dem också.

Behövs det något speciellt material eller andra förberedelser? Planera ordentligt och bunkra upp. Öva, läs på eller inhandla, allt efter behov. Se också över tidsplanen; hur lång tid bör det ta? Minuter, en kväll, månader, år? Var realistisk och förutse oförutsedda händelser.

Så.
Projekt 'Göra livet till ett projekt' börjar nu.
Jag menar, för alla er andra. Jag själv har levt såhär hela mitt liv. Ahem. I stora drag.

Kommentarer
Postat av: ida

mitt samvete gör att jag till slut alltid tar det ekologiska, så egentligen är det helt onödigt att stå och vela så länge. jag önskar bara att jag kunde våga köpa det billiga alternativet. varför måste man alltid leva som man lär?

2009-01-16 @ 10:42:18
URL: http://ikaserdig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0